Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij Zamknij

Informacje

Zagnańsk

Centrum Usług Społecznych w Zagnańsku - Facebook

Budynek GOPS

Barcza

Gmina Zagnańsk

Gmina Zagnańsk

Samsonów

Kaniów

Kampanie społeczne

Artykuły

  • Kampania społeczna pt.: „#Rozmawiaj#Reguj”

    Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15 mając na uwadze problem wykorzystywania seksualnego małoletnich rozpoczęła kampanię społeczną pt.: „#Rozmawiaj#Reguj” . Celem akcji jest uwrażliwienie społeczeństwa na problem wykorzystania seksualnego małoletnich.

    Z Pierwszego Raportu PKDP wynika, że ofiarami przemocy seksualnej w Polsce w ubiegłych latach najczęściej były dzieci w wieku 13-15 (49%) i 7-12 (41%) lat. W okresie popełnienia czynu 76% skrzywdzonych dzieci przebywało w swoim domu, pod opieką rodziców. Niestety w 54% przypadków nikt z najbliższego otoczenia (rodzice, nauczyciele, krewni) nie zauważył nic niepokojącego. Najczęściej samo dziecko ujawnia informację, borykając się często z brakiem zaufania dorosłych, pretensjami, negatywną oceną swojego zachowania. A przecież czyn zabroniony popełnił dorosły. On jest winny i odpowiedzialny za to co się stało, za każdy akt skrzywdzenia dziecka. To nigdy nie jest wina dziecka.
    Państwowej Komisji zależy na tym, aby ten przekaz zapisał się w społecznej świadomości. Zdaniem jej członków, należy w większym stopniu zwrócić uwagę na dziecko, płynące od niego sygnały i nie lekceważenie tego co jest przez nie zgłaszane. Celem jest jak najszybsza pomoc tym, którzy zostali skrzywdzeni.
    Kampania jest skierowana do wszystkich obywateli, w szczególności do opiekunów dzieci i młodzieży. Jej zadaniem jest zwiększenie świadomości społecznej w zakresie omawianego tematu i wskazanie odpowiednich wzorców zachowań w stosunku do dzieci, które często niewerbalnie sygnalizują, że zostały skrzywdzone.

    Czytaj Więcej o: Kampania społeczna pt.: „#Rozmawiaj#Reguj”
  • Kampania społeczna "Możesz mi powiedzieć"

    Jak co roku dołączamy do Kampanii 16 dni Przeciwko Przemocy, tym razem partneruje nam Ewelina Flinta, pomysłodawczyni kampanii #możeszmipowiedzieć.
    Poprzez kampanię #możeszmipowiedzieć chcemy dać sygnał wszystkim kobietom, osobom, które doświadczyły nadużyć seksualnych i innych form przemocy, że mają prawo szukać wsparcia i pomocy. Nasz telefon interwencyjny 116 123 czynny jest 24/7
    Towarzyszy nam utwór napisany przez Ewelinę Flintę "Panno Chłód". Zapraszamy do odsłuchania i dołączania do naszej akcji.

    MOŻESZ MI POWIEDZIEĆ
    Jedna na trzy kobiety doświadczyła molestowania seksualnego, jedna na dwadzieścia doświadczyła przemocy seksualnej... Ta wiedza przytłacza. Rozmawiam o tym z różnymi kobietami, rzadko spotykam się z odpowiedzią: ja nie, ja nigdy.
    Wszelkie statystyki, szczególnie policyjne, są mocno zaniżone. Kobiety milczą. Dlaczego? Bo tego się od nas oczekuje, tego się uczy, tak się wychowuje. 
    Utwór „Panno Chłód” jest wytknięciem tego, czego wysłuchują dziewczyny i kobiety. To nas się poucza:" nie idź tam", "nie ubieraj się zbyt seksownie", "nie zachowuj się wyzywająco", "nie rozmawiaj z obcymi mężczyznami", "nie chodź sama w nocy"...lista jest długa...a jeśli stanie się najgorsze: "sama się prosiła", "po co tam poszła?", "nie wiedziała co się stanie?", "pewnie sama tego chciała" itd...W ten sposób tworzy się sytuacja, w której winą obarczana jest ofiara. Ma to również źródło w edukacji. Nadal nie uczy się młodych, że są granice, których przekraczać nie wolno. Chłopców, że podszczypywanie, klepnięcie w tyłek, nie jest ok. Dziewczynek, żeby stanowczo reagowały na takie zachowania. Tymczasem mają zachichotać, uśmiechnąć się, ale to śmiech, którego nauczyło nas społeczeństwo, często też rodzice...Mamy udawać, że nic się nie stało. I ciągle słyszymy: to tylko chłopak, to facet, wyluzuj. Ewelina Flinta „Możesz mi powiedzieć” to sygnał, że przemoc seksualna nie powinna być tabu. Że za przemoc odpowiedzialność ponosi zawsze sprawca. Że osoba pokrzywdzona otrzyma wsparcie i zrozumienie. Możemy dać je wszyscy–rodzina, znajomi, przyjaciółki i przyjaciele. Zmieńmy „kulturę gwałtu” na „kulturę braku przyzwolenia na gwałt”. Możemy to zrobić razem. Renata Durda, „NiebieskaLinia” IPZ
    To nasza wspólna odpowiedzialność, żeby budować świat, w którym każda osoba czuje się szanowana i bezpieczna. W takim świecie osoba doświadczająca przemocy nie zostaje pozostawiona sama sobie, może liczyć na wsparcie otoczenia i ochronę ze strony państwa. Nie musi ukrywać swoich trudnych doświadczeń w obawie przed tym, jak zostaną one odebrane i ocenione przez innych. W takim świecie winę i odpowiedzialność za przemoc ponosi tylko ten, kto ją stosuje. Anna Błaszczak-Banasiak, Dyrektorka Amnesty International Polska
    „Możesz mi powiedzieć” jest akcją, która daje schronienie, wsparcie i zrozumienie. To miejsce pełne prawa do głosu dla ofiar doświadczających przemocy seksualnej, za którą odpowiedzialny jest zawsze sprawca. System w państwie nie działa, ale my wspólnie tak. Zbudujmy razem świat, w którym kwestia braku przyzwolenia na gwałt będzie oczywista. Stoimy po stronie kobiet. Możesz nam powiedzieć. Joanna Piotrowska, prezeska fundacji „Feminoteka”
    Naszą misją jest tworzenie lepszego świata dla kobiet. Świata wolnego od strachu i przemocy, w którym kobiety mogą czuć się bezpieczne, a w sytuacjach kryzysowych szybko znajdą wsparcie i profesjonalną pomoc. Od 14 lat prowadzimy kampanię Avon Kontra Przemoc, wramach której przekazaliśmy już 3,5 mln zł. dla organizacji działających na rzecz bezpieczeństwa kobiet. Od lat współpracujemy z Fundacją Feminoteka i Niebieską Linią, a udział w kampanii „Możesz mi powiedzieć” jest dla nas kontynuacją realizowania naszej misji. Wspólnie chcemy powiedzieć głośne „NIE!” dla przemocy i wiktymizowania kobiet. Chcemy, aby każda kobieta wiedziała, że dzwoniąc na Niebieską Linię zawsze znajdzie zrozumienie, zostanie wysłuchana, otrzyma pomocną dłoń. Agnieszka Isa, General Manager Avon Polska
    --------
    Ewelina Flinta postanowiła wesprzeć działania związane z coroczną, listopadową kampanią16 Dni Przeciwko Przemocy. Napisany przez Ewelinę utwór to opowieść o przemocy seksualnej. O dziewczynie, o tym jak się ją przestrzega, następnie obwinia. O tym, że spotyka się z ostracyzmem i wyzwiskami. Wspólnie z zaproszonymi organizacjami chcemy zwrócić uwagę na społeczne przyzwolenie zachowań niedopuszczalnych, na konieczność edukowania, że każde naruszenie przestrzeni drugiego człowieka wymaga jego przyzwolenia, na zatrważające statystki oraz na fakt, że zwrócenie się po pomoc dla wielu kobiet wiąże się z lękiem i wstydem. A przede wszystkim dać sygnał kobietom, które przemocy doświadczyły, że jest ktoś kto do kogo mogą zwrócić się po pomoc i kto wysłucha.

    Czytaj Więcej o: Kampania społeczna "Możesz mi powiedzieć"
  • Kampania 16 dni Przeciw Przemocy


    Czym jest Kampania 16 Dni?
    16 Dni Akcji Przeciw Przemocy ze względu na Płeć to międzynarodowa kampania, organizowana przez Center for Women’s Global Leadership i poświęcona wspieraniu i koordynacji pracy mającej na celu zlikwidowanie przemocy ze względu na płeć na poziomie lokalnym, państwowym i międzynarodowym.

    Skąd daty trwania Kampanii (25.11–10.12)?
    Wybrano dni pomiędzy 25 listopada, Międzynarodowym Dniem Przeciw Przemocy Wobec Kobiet a 10 grudnia, Międzynarodowym Dniem Praw Człowieka, aby symbolicznie zaznaczyć związek pomiędzy przemocą wobec kobiet a naruszaniem praw człowieka i by podkreślić, iż przemoc wobec kobiet jest pogwałceniem praw człowieka.
    W obrębie tych 16 dni mieści się także m.in. 1 grudnia, światowy Dzień AIDS, oraz 6 grudnia, rocznica masakry w Montrealu. Poczytaj więcej o kluczowych datach Kampanii.
    Czemu służy Kampania?
    Wspólnym celem osób i organizacji z całego świata, zaangażowanych w Kampanię 16 Dni Akcji, jest wyeliminowanie wszelkich form przemocy wobec kobiet poprzez:

    • rozwój świadomości, iż przemoc ze względu na płeć stanowi pogwałcenie praw człowieka,
    • wzmocnienie lokalnych struktur przeciwdziałających przemocy wobec kobiet,
    • budowanie powiązań pomiędzy lokalnymi i międzynarodowymi inicjatywami na rzecz powstrzymania przemocy wobec kobiet,
    • zastosowanie metod pozwalających na rozwijanie i odkrywanie nowych i skutecznych strategii,
    • wzmacnianie solidarności kobiet na całym świecie, organizujących się by przeciwdziałać przemocy wobec kobiet,
    • tworzenie narzędzi nacisku na rządy, aby wywiązały się z obietnic powstrzymania przemocy wobec kobiet.

    Temat przewodni Kampanii
    Center for Women’s Global Leadership w porozumieniu z rzeczniczkami praw kobiet na całym świecie ustala corocznie temat kampanii i stara się go jak najszerzej propagować. Od 2015 roku temat przewodni międzynarodowej Kampanii brzmi „Od pokoju w domu do pokoju na świecie: zadbajmy o bezpieczną edukację dla wszystkich!”
    Przejdź do listy tematów dotychczasowych Kampanii.

    Jak mogę się włączyć?
    Istnieje wiele sposobów włączenia się w kampanię 16 Dni. Jako jednostka możesz włączyć w działania organizacji studenckiej, lokalnej, krajowej czy międzynarodowej i wspomagać organizowanie kampanii 16 dni lub też działać na własną rękę. Jeśli jesteś członkinią/członkiem organizacji czy instytucji możesz zaznajomić współpracowników/ce z celami kampanii i zachęcać ich do udziału i wsparcia. Możesz uczestniczyć w kampanii:

    • upowszechniając w swojej społeczności informacje o przemocy wobec kobiet poprzez organizowanie wszelkiego rodzaju zdarzeń, ulotki, plakat, spotkania, wykłady;
    • organizując spotkanie, wystawę, panel, warsztat, festiwal filmowy itp., koncentrujący się na problemach związanych z przemocą wobec kobiet;
    • przekazując wyrazy poparcia i solidarności osobom i organizacjom uczestniczącym w kampanii 16 dni.
    Czytaj Więcej o: Kampania 16 dni Przeciw Przemocy
  • Kampania "BIAŁA WSTĄŻKA"

    W 60 krajach świata międzynarodowa kampania społeczna skierowana do mężczyzn, mająca na celu walkę z przemocą wobec kobiet. Idea wywodzi się z Kanady. W 1991r. Kanadyjczycy włączyli się aktywnie w przeciwdziałanie przemocy wobec kobiet inicjując tym samym trwającą już blisko 30 lat kampanię Białej Wstążki, właśnie wtedy w przeciągu zaledwie sześciu tygodni 100 tyś. mężczyzn  założyło białą wstążkę jako symbol osobistej deklaracji, że nigdy nie zostaną sprawcami przemocy wobec kobiet i będą na nią reagować.
    Kampania odbywa się w ramach 16 Światowych Dni Przeciwko Przemocy. Rozpoczyna się 25 listopada w Międzynarodowym Dniu Przeciw Przemocy Wobec Kobiet upamiętniającym zamordowanie w 1960r. sióstr Mirabal, działaczek na rzecz praw człowieka w Republice Dominikany. Koniec kampanii „Białej Wstążki” przypada 10 grudnia w Międzynarodowym Dniu Praw Człowieka i podkreśla, że przemoc wobec kobiet jest łamaniem podstawowych praw człowieka.
    W roku 2022 Gmina Zagnańsk przyłączyła się do Międzynarodowej kampanii „Biała Wstążka”. Inicjatorem akcji jest Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy
    w Rodzinie.
    16 Dni Przeciw Przemocy Wobec Kobiet…W tegorocznej edycji kampanii:

    1. Rozwieszenie plakatów na terenie Gminy Zagnańsk, oraz w instytucjach i jednostkach organizacyjnych działających na terenie Gminy
    2. Rozdawanie ulotek dot. przeciwdziałania przemocy, białych wstążek
    Czytaj Więcej o: Kampania "BIAŁA WSTĄŻKA"
  • Kampania społeczna „Razem przeciw przemocy" - 2022

    Kampania społeczna „Razem przeciw przemocy” ma na celu dotarcie do jak najszerszego grona odbiorców w społeczności lokalnej poprzez promowanie i  udostępnianie usług dla osób zagrożonych czy doznających przemocy oraz  uświadamianie roli i znaczenia świadków dla skutecznego rozwiązywania i przeciwdziałania przemocy.
    Czas kampanii obejmuje okres od listopada do grudnia 2022 i koresponduje z licznymi datami międzynarodowych dni czy akcji na rzecz przeciwdziałania przemocy.
    Przedsięwzięcia przewidziane w ramach kampanii obejmą m.in. :

    • Realizację szkoleń wzmacniających i podnoszących kompetencje przedstawicieli pomocy społecznej, oświaty, służby zdrowia, policji ,kuratorskiej służby sądowej.
    • Realizację warsztatów profilaktycznych oraz lekcji bibliotecznych uwrażliwiających uczniów szkół podstawowych na przejawy przemocy w najbliższym otoczeniu.
    • Konsultacje z zakresu przeciwdziałania przemocy oraz uzależnieniom.
    • Realizację warsztatów profilaktyczno-edukacyjnych dla dorosłych czy grupy informacyjno-edukacyjnych dla osób uwikłanych w zjawisko przemocy domowej.
    • Publikację i prezentację profilaktycznych postów propagujących reagowanie na przemoc. Podczas kampanii „Razem przeciw przemocy” podejmowane będą również działania mające na celu wskazanie solidarności i wsparcia dla kampanii „Biała wstążka”, która jest największym przedsięwzięciem na świecie w obszarze przeciwdziałania przemocy. Wsparcie będzie miało charakter symboliczny oparty o identyfikację symbolu białej wstążki.
    Czytaj Więcej o: Kampania społeczna „Razem przeciw przemocy" - 2022
  • Zachowaj Trzeźwy Umysł 2021r.

    ZACHOWAJ TRZEŹWY UMYSŁ 2021 r. 

    „Zachowaj Trzeźwy Umysł” to ogólnopolska kampania edukacyjna, podejmująca problem profilaktyki uzależnień. Jej celem jest promowanie konstruktywnych postaw zdrowego stylu życia oraz atrakcyjnych dla dzieci i młodzieży aktywności prospołecznych jako alternatywy wobec wielu zachowań ryzykownych, szczególnie picia alkoholu, zażywania narkotyków oraz stosowania przemocy.
    Ważnym elementem tych działań są: konkursy dotyczące profilaktyki zachowań ryzykownych, szkolenia dla nauczycieli, konferencje dla specjalistów zajmujących się profilaktyką, badania ankietowe wśród dzieci i młodzieży.

    Czytaj Więcej o: Zachowaj Trzeźwy Umysł 2021r.
  • "Alzheimer-rozumiem-wspieram" - kampania informacyjna

    Rzecznik Praw Obywatelskich we współpracy z Alzheimer Polska – związkiem organizacji pozarządowych zajmujących się wspieraniem chorych żyjących z demencją i ich opiekunów uprzejmie zapraszają do udziału w kampanii informacyjno-edukacyjnej „Alzheimer – rozumiem – wspieram”.

    Celem kampanii jest zwiększenie wiedzy na temat choroby Alzheimera i innych rodzajów otępienia (demencji) oraz o potrzebach osób chorych i ich opiekunów rodzinnych. Przygotowaliśmy materiały: ulotkę i broszurę, które w prosty sposób opisują zagadnienie.

    Serdecznie zachęcamy do włączenia się w akcję wykorzystując załączone materiały i publikacje zamieszczone na stronie RPO https://www.rpo.gov.pl/pl/kategoria-tematyczna/choroba-alzheimera
    Materiały zawierają odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące choroby, przedstawiają informacje odnośnie stawiania diagnozy, leczenia, opieki oraz kwestii prawnych. Wszystkie publikacje są udostępnione na otwartej licencji Creative Common i można je wykorzystywać w całości lub we fragmentach.

    Dlaczego to robimy?
    Temat chorób otępiennych jest ważnym problemem społecznym. Dziś w naszym kraju ponad 500 tysięcy osób żyje z otępieniem, w tym 300 tysięcy z chorobą Alzheimera. Prognozy wskazują, że za 25 lat będzie ich dwa razy więcej. Problem dotyczy przede wszystkim osób starszych, w wieku powyżej 60-65 lat; im człowiek starszy, tym większe jest ryzyko pojawienia się objawów otępienia. Szacuje się, że wśród osób najstarszych, po 80 roku życia, co piąta osoba ma objawy demencji. Zmiany zachowania osób z pierwszymi objawami otępienia są często lekceważone, tłumaczone podeszłym wiekiem i w konsekwencji pozostają bez diagnozy i leczenia. Choroba otępienna może trwać kilkanaście lat, a bliscy często nie potrafią pomóc. W społeczeństwie brakuje podstawowej wiedzy o objawach, postępowaniu choroby, miejscach, gdzie można otrzymać pomoc i potrzebne informacje.
    Sprawa jest bardzo ważna dla wielu rodzin i osób samotnych. Dlatego jeszcze raz serdecznie zapraszamy i zachęcamy do upowszechniania wiedzy o potrzebach osób żyjących z chorobą otępienną i ich opiekunów oraz bardzo gorąco prosimy o podejmowanie wszelkich możliwych działań na rzecz tej, wciąż rosnącej grupy społecznej.

    Kontakt:
    Alzheimer Polska – info@alzheimer-polska.pl
    Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich: alzheimer@brpo.gov.pl

    ZAŁĄCZNIKI:

    Czytaj Więcej o: "Alzheimer-rozumiem-wspieram" - kampania informacyjna